LUE: Aalto Henkilöstöpalvelut palvelee täysin normaalisti koronaviruksen aikana

Työpaikkailmoitukset – Kuinka luodaan toimiva ja houkutteleva työpaikkailmoitus?

Työpaikkailmoitukset – Kuinka luodaan toimiva ja houkutteleva työpaikkailmoitus_ - Blogi - Yrittäjä - Aalto Henkilöstöpalvelut Personalhuset

Työpaikkailmoitukset – Kuinka luodaan toimiva ja houkutteleva työpaikkailmoitus?

 

Uusien työntekijöiden palkkaaminen on haastavaa ja rekrytointiprosessi vaatii hyvää, sekä monipuolista osaamista rekrytointien parista, jotta lopputulokseen voidaan olla tyytyväisiä. Laittamalla avoimen työtehtävän julkiseen hakuun, sinun on varmistettava, että juuri oikeat ihmiset löytävät sen. Työpaikkailmoituksella ja sen sisällöllä on erittäin suuri merkitys, koska se vaikuttaa kaikista eniten työnhakijoiden laatuun.

Työpaikkailmoituksia on monenlaisia, mutta tietyt peruspiirteet niissä pitäisi aina vähintään olla. Toimiva työpaikkailmoitus on informatiivinen, selkeä, visuaalinen, kirjoitusvirheetön, sisällöltään monipuolinen (videoita, kuvia) ja oikeaa kohderyhmää puhutteleva. Työpaikkailmoituksen voi ajatella olevan yrityksen markkinointia ja tavoitteena on myydä kyseinen työtehtävä työnhakijoille. Se miltä työpaikkailmoitus näyttää ja miten se on jäsennelty, ohjaa paljon mielikuvia yrityksestä. Työpaikkailmoitus ei ole vakuuttava, jos se sisältää esimerkiksi paljon kirjoitusvirheitä tai se sisältää liian vähän informaatiota työtehtävästä ja työpaikasta, jolloin työnhakija ei edes tarkalleen tiedä mitä ja minkälaista paikkaa yritys tarjoaa. Tärkeintä onkin, että työpaikkailmoitus sisältää vähintään oleellisen tiedon, jota työnhakija haluaa tietää.

Oleellista tietoa on mm. tieto yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista (Työnantajan tiedot), tehtäväkuva on selkeästi avattu ja ymmärrettävä (Tehtävän sisältö), odotukset ja tehtävään tarvittava osaaminen kerrottu laajasti (Tehtävässä tarvittavat ominaisuudet ja osaamiset), yhteystiedot ja yhteyshenkilö ovat näkyvissä, kuin myös hakuprosessin aikataulu tai menettelytavat (Lisätietojen antaja ja hakuprosessin eteneminen).

 

Muutamia vinkkejä työpaikkailmoitusta kirjoittavalle:

 

  1. Kirjoita suoraan työnhakijalle

Etsitkö työntekijää, joka on vasta valmistunut alansa koulusta vai haluatko tavoittaa sen huippuluokan ammattilaisen, joka ei aktiivisesti edes etsi töitä? Aivan ensimmäinen asia ennen työpaikkailmoituksen luomista onkin selvittää, mitä oikein etsit. Monelle työnantajalle tai työpaikkailmoituksen tekijälle tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, koska kaikkihan haluavat sen parhaimman työntekijän juuri tähän työpaikkaan. Ikävä kyllä monesti kuitenkin käy niin, että kun kohderyhmä on kaikki, ei kukaan kiinnostu. Kohdista työpaikkailmoituksesi siis juuri oikealle kohderyhmällesi. Älä pelkää karkottavasi vääränlaiset työnhakijat, koska se on itseasiassa vain hyvä asia.

 

  1. Sanoilla ja niiden muodoilla on merkitystä

 

Jos kirjoitat, että työnhakijalta vaaditaan tiettyä osaamista ja usean vuoden työkokemusta, ilmoituksen lukija myös ajattelee, ettei vähempi riitä paikan hakemiseen. Tietyissä tapauksissa vaatimukset ovat tietenkin vaatimuksia, mutta asia on hyvä pitää mielessään, kun työpaikkailmoitusta suunnittelee, että mitkä asiat ovat vaadittavia ja mitkä eivät ole. Jos tiettyä osaamista ei oikeasti vaadita, niin sanan voi korvata sanalla toivotaan, näin voit rohkaista useampaa työnhakijaa hakemaan paikkaan.

 

  1. Selkeä ja rehellinen otsikko

 

Helpoin tapa lisätä työpaikkailmoituksen lukukertoja on otsikoida työpaikkailmoitus oikein. Luovat työnimikkeet voivat vaikuttaa hyviltä vaihtoehdoilta, mutta yritä ajatella itsesi työnhakijan asemaan. Käyttäisikö työnhakija hakiessaan juuri kyseistä työnimikettä? Työpaikkoja etsitään usein tehtävänimikkeen mukaan, jolloin liian omaperäinen ilmoitus jää haun ulkopuolelle. Hyvä työnimike on sellainen, joka kertoo rehellisesti, mistä työstä on kyse. Työtehtävä pitää kuitenkin avata laajemmin itse työpaikkailmoituksessa, niin sitä ei tarvitse tehdä jo otsikossa.

 

  1. Työpaikkailmoituksen mielenkiintoisuus ja houkuttelevuus

 

Ilmoituksen on oltava houkutteleva, jotta hakijat kiinnostuvat siitä ja samalla ilmoituksen tulee olla mielenkiintoinen, jotta hakijat jatkavat työpaikkailmoituksen lukemista loppuun asti. Yleensä työnhakijan kiinnostavuus työpaikkaa kohtaan perustuu esimerkiksi palkkaukseen, työntekijäetuuksiin, kehittymis- ja etenemismahdollisuuksiin. Monet asiat vaikuttavat ilmoituksen mielenkiintoisuuteen ja tietyt asiat herättävät toisissa hakijoissa enemmän mielenkiintoa kuin toisissa hakijoissa. Aiemmin tekstissä läpikäydyt peruspiirteet toimivat pohjana, jonka päälle voi rakentaa omanlaisensa ja toimivan työpaikkailmoituksen.

 

  1. Yrityksen esittely ja sen perustiedot

 

Esittele yrityksesi työnhakijoille ja kerro myös tärkeimpiä perustietoja yrityksestä ja työpaikasta, kuten esimerkiksi yrityksen koko, sijainti, toimiala, visio, työntekijämäärä ja yrityksen nykytila/historia. Tämä on myös erinomainen tilaisuus luoda työnantajamielikuvaa eli kertoa avoimesti minkälaista teillä on tehdä töitä, minkälainen työilmapiiri töissä on, minkälaisia henkilöstöetuuksia on, onko työpaikalla salia tai tarjotaanko muita oheisaktiviteetteja jne. Mitä paremmin, kattavammin ja monipuolisemmin kerrot yrityksestäsi hakijalle, niin sitä helpommin hakija voi kuvitella itsensä teille töihin.

 

  1. Kerro ja avaa työtehtävät työnhakijalle selkeästi

 

Kerro avoimesti työtehtävistä, jotka ovat uuden työntekijän vastuulla. Mikäli etsit kokeneempaa työntekijää, niin kerro myös konkreettisesti työn tavoitteista isommassa mittakaavassa. Aivan jokaista työtehtävää ei tarvitse listata, jos niitä on paljon. Nosta esiin keskeisimmät työtehtävät ja tee lista tärkeimmistä työtehtävistä. Listan pituus voi olla esimerkiksi kolmesta seitsemään. Listat tuovat tekstiin ja työpaikkailmoitukseen hyvää jäsentelyä ja selkeyttä, jolloin tärkeät asiat ovat helposti nähtävissä.

 

  1. Tiedot hakuprosessista ja hakuohjeista

 

Kun työpaikkailmoituksesi on luettu loppuun, voit pohtia tietääkö työnhakija, mitä hänen on tehtävä seuraavaksi? Muista lisätä työnhakijalle selkeät hakuohjeet, jossa kerrotaan mitä hänen tulisi seuraavaksi tehdä. Kerro myös yhteyshenkilön yhteystiedot, johon työnhakija voi olla tarvittaessa yhteydessä lisätietoja varten. Varmista myös, että hakemuksen lähettäminen onnistuu, jos sen lähettäminen tapahtuu yrityksen järjestelmään eikä esimerkiksi suoraan sähköpostiin. Jos haluat hakemuksen lisäksi liitteitä (Esim. CV), niin muista niistä mainita erikseen työpaikkailmoituksessa. Hakuprosessin kannalta on myös oleellista ilmoittaa viimeinen hakupäivä työpaikkaan, niin työnhakijat tietävät odottaa yhteydenottoa viimeistään tuon päivämäärän jälkeen.

 

Vielä ennen työpaikkailmoituksen julkaisua on hyvä käydä työpaikkailmoitus kokonaisuudessaan läpi ja varmistaa, että mitään ei ole unohtunut ja teksti on kirjoitusvirheetöntä. Kun olet varma, että mitään tietoja ei puutu, niin voit julkaista ilmoituksen. Ole kuitenkin valmis muokkaamaan työpaikkailmoitusta uudestaan, jos huomaat esimerkiksi, että hakijat kysyvät lisätietoina samoja asioita. Lisäämällä tarvittavan tiedon tekstiin säästät omaa aikaasi tulevaisuudessa.

 

Tarvitsetko apua työntekijän rekrytoinnissa?

 

Me Aalto Henkilöstöpalveluilla tiedämme, miten työpaikka myydään työnhakijalle. Olemme aina valmiita auttamaan ja viemään rekrytointiprosessin loppuun asti asiakkaan puolesta. Meillä on yli 15 vuoden kokemus henkilöstö- ja rekrytointialalta, joten tarvittava osaaminen löytyy meiltä.

 

Ota yhteyttä meihin!

 

Kirjoittaja: Sami Kyngäs, Aalto Henkilöstöpalvelut

Paras firma missä itse olen työskennellyt. Teillä otetaan myös ihmisenä huomioon ei vaan työntekijänä ja on yleisesti hyvä henki.

Aallon harjalla on siis hyvä ratsastaa loppuun saakka kohti auringon laskua

Aallon pitkäaikainen työntekijä: Kimi Seba Siermala