LUE: Aalto Henkilöstöpalvelut palvelee täysin normaalisti koronaviruksen aikana

Työhaastattelu – Työhaastattelukokemuksen parantaminen – 7 vinkkiä rekrytoijille

Työhaastattelu - Työhaastattelukokemuksen parantaminen – 7 vinkkiä rekrytoijille - Aalto Henkilöstöpalvelut
Työhaastattelu – Työhaastattelukokemuksen parantaminen – 7 vinkkiä rekrytoijille

Miten voimme tehdä työhaastattelukokemuksesta paremman? Kuinka työhaastattelusta saadaan onnistunut? Miksi hyvä työhaastattelukokemus on molemmille osapuolille erittäin tärkeä? Kokosimme yhteen 7 vinkkiä, joiden avulla rekrytoijat voivat kehittää omia haastattelutaitojaan ja näin varmistaa laadukkaan, sekä onnistuneen työhaastattelukokemuksen molemmille osapuolille.

 

  1. Aloita kevyesti ja esittele itsesi persoonallisesti

Työhaastattelu on tärkeä tilanne molemmille, niin työnhakijalle kuin myös rekrytoijalle. Tärkeät tilanteet ovat usein hermoille raskaita. On suositeltavaa aloittaa työhaastattelu kevyesti eikä kysymällä heti niitä hankalimpia kysymyksiä. Esittelemällä itsesi ja yrityksen mielekkäästi, sekä rennosti haastattelun alussa, saat luotua rentoa ja mukavaa ilmapiiriä. Rennossa ja mukavassa ilmapiirissä molemmat rentoutuvat ja avautuvat paremmin asioista. Usein rekrytoija kertoo itsestään faktoja, jotka liittyvät vain ja ainoastaan työhön. Kerro asioita myös työn ulkopuolelta, kuten esimerkiksi mitä harrastat, mistä asioista pidät tai mielenkiinnonkohteistasi.

 

  1. Valmistaudu työhaastatteluun hyvin

 

Varmista, että muistat vähintään perustiedot työnhakijasta. Muistin tueksi on hyvä olla hakijan ansioluettelo ja hakemus avattuna koneella, jotta voit kysyä tarkentavia ja oikeita kysymyksiä hakijalta haastattelun aikana. Muista esittää kysymyksesi niin, että niistä ilmenee perehtyneisyytesi hakijan ansioluetteloon tai hakemukseen. Näin osoitat aitoa kiinnostusta hakijaa ja täytettävää paikkaa kohtaan. Tee myös muistiinpanoja haastattelun aikana, jotta et unohda mitään hakijan kannalta tärkeää myöhemmin.

 

  1. Avaa ja kerro enemmän avoimesta työtehtävästä

 

Työnhakijat varmasti käyvät työtehtävän kuvauksen läpi useampaan kertaan ennen hakemista ja työhaastattelua, mutta kuvauksesta voi olla hankala saada täydellistä kuvaa, että mitä työ oikeasti on ja mitä se pitää sisällään. Anna työtehtävistä esimerkkejä, kerro minkälainen perustyöpäivä olisi, ketkä olisivat lähimmät työkaverit, joiden kanssa töitä tehtäisiin, ja minkälainen on työympäristö. Tällä tavoin hakija saa paremman käsityksen kokonaisuudesta ja pystyy kuvittelemaan itsensä paremmin kyseisessä työtehtävässä.

Vastaa kaikkiin hakijan työhön tai työpaikkaan liittyviin kysymyksiin mahdollisimman kattavasti ja rehellisesti. Jos et tiedä jotain asiaa, niin sano se suoraan, mutta kerro myös ottavasi asiasta selvää ja kertomalla asian myöhemmin hakijalle.

 

  1. Osoita kiinnostusta hakijaa ja hänen vastauksiaan kohtaan

 

Kuuntele tarkasti hakijan vastauksia kysymyksiisi ja esitä tarvittaessa jatkokysymyksiä. Rekrytoijana voit saada hakijasta paremman käsityksen, jos kyselet häneltä myös työhön liittymättömiä asioita, kuten esimerkiksi harrastukset tai kiinnostuksen kohteet. Mikäli teillä on samanlaisia harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita, niin keskustelkaa niistä jonkun aikaa. Parhaassa tapauksessa voit onnistua yhdistämään hakijan harrastuksen tai kiinnostuksen kohteen työhön, työpaikkaan tai työtehtäviin.

 

  1. Ohjaa keskustelua ja pidä työhaastattelun rakenne koossa

 

Muista ohjata keskustelua eteenpäin ja oikeaan suuntaan. Työhaastatteluun käytettävä aika ei ole loputon, joten jos keskustelu takkuilee tai keskusteluaiheissa karataan liikaa pääasiasta, niin korjaa tilanne. Mikäli keskustelua ei oikein synny, niin kysele kysymyksiä lisää, mutta pyydä vastauksia esimerkein ja vältä kysymyksiä, joihin voi vastata vain ”Kyllä” tai ”Ei”. Haastattelun aluksi on myös hyvä käydä haastattelun rakenne läpi lyhyesti, jotta tarvittavat asiat ehditään varmasti käymään läpi sovitussa ajassa.

 

  1. Kohtele työnhakijaa kuin asiakasta

 

Työhaastattelussa edustat yritystäsi, työporukkaasi ja itseäsi, joten hakijan huono mielikuva tai kokemus työhaastattelusta ei ole hyväksi organisaatiolle. Mieti jokaista hakijaa mahdollisena uutena työkaverina tai asiakkaana. Ole ystävällinen, kunnioittava ja huomioonottava. Ennen varsinaista haastattelua on tavattaessa hyvä hakijalta kysyä kuulumiset ja tiedustella miten matka sujui. Jos mahdollista niin tarjoile haluttaessa hakijalle jotain juotavaa tai naposteltavaa. Jo näillä pienillä asioilla hakija saa heti hyvän mielikuvan sinusta ja yrityksestäsi. Haastattelun jälkeen opasta hakija ulko-ovelle ja kerro samalla, miten hakuprosessi etenee.

Suurin murhe haastattelun jälkeen on epätietoisuus, joten pidä hakijat ajan tasalla hakuprosessin etenemisestä. Jos hakija ei tule valituksi työtehtävään, niin ilmoita siitä hänelle mahdollisimman pian. Näin hakija voi siirtyä eteenpäin työnhaun suhteen.

 

  1. Anna ja pyydä palautetta

 

Palautteen avulla ihminen voi kehittyä. Jokainen rekrytoija haluaa kehittyä työssään ja siihen paras tapa on palautteen saaminen. Myös itse hakijalle palaute on tärkeä, jotta hän pystyy parantamaan suoriutumistaan tulevissa haastattelutilanteissa. Palautteen sisältö ja sen muoto on tärkeässä osassa. Tärkeää on antaa rakentavaa palautetta eli kertoa mikä asia vaatisi kehitystä ja miten tuota asiaa voisi kehittää.

Palautteen antaminen on taitolaji ja sen suhteen ei ole olemassa vain yhtä ja ainutta oikeaa tapaa. Kun annat palautetta, niin pidä aina mielessä palautteen vastaanottajan kehittäminen. Palautteen vastaanottaminen voi olla hankalaa tai helppoa riippuen tilanteesta ja asiasta, mutta tärkeintä tilanteessa on muistaa, miksi palautetta annetaan.

 

 

Kirjoittaja: Sami Kyngäs, Aalto Henkilöstöpalvelut

Paras firma missä itse olen työskennellyt. Teillä otetaan myös ihmisenä huomioon ei vaan työntekijänä ja on yleisesti hyvä henki.

Aallon harjalla on siis hyvä ratsastaa loppuun saakka kohti auringon laskua

Aallon pitkäaikainen työntekijä: Kimi Seba Siermala