fbpx

LUE: Aalto Henkilöstöpalvelut palvelee täysin normaalisti koronaviruksen aikana

Suorahaku (Headhunting) – Suorahakuprosessi alusta loppuun

Suorahaku (Headhunting) – Suorahakuprosessi alusta loppuun - Aalto Henkilöstöpalvelut (1)

 

Suorahaku (Headhunting) – Suorahakuprosessi alusta loppuun

 

Suorahaku eli englanniksi headhunting, on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimena olevaan työtehtävään. Vaikka työpaikka ja työtehtävä on avoin, niin siitä ei ole kuitenkaan ilmoitettu julkisesti yrityksen kotisivuilla. Suorahaut ovat yleensä olleet johto- tai asiantuntijatehtäviin, mutta poikkeuksia on. Onnistunut suorahaku vaatii asiantuntevan rekrytoijan tai suorahakukonsultin. Tarkka ja monivaiheinen suorahakuprosessi takaa, että ehdokkaina ovat juuri ne oikeat kandidaatit.

 

Milloin suorahakua kannattaa käyttää?

Suorahaku on hyvä tapa tilanteissa, joissa ei haluta kertoa julkisesti asiakkaille, kilpailijoille tai omalle henkilökunnalle rekrytoinnin käynnistämisestä. Tavoitteena voi esimerkiksi olla organisaatiomuutos. Rekrytointi ja sen prosessi halutaan tehdä mahdollisimman pitkälle valmiiksi ilman, että kukaan saa tietää siitä ennen kuin asia voidaan julkistaa.

Suorahakua voi myös hyödyntää silloin, kun yritys on aiemmin epäonnistunut rekrytointiyrityksissään ja yritys ei enää halua tehdä julkista hakuprosessia. Yritys päättää silloin hyödyntää ammattitaitoista rekrytointia ja antaa hakuprosessin suorahakuyritykselle tehtäväksi.

 

Miten suorahakuprosessi etenee?

Suorahaussa rekrytoija siis etsii aktiivisesti tiettyyn työtehtävään sopivaa tai sopivia osaajia esimerkiksi hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä tai Facebookkia. Ennen suorahaun aloittamista suorahakukonsultti tutustuu asiakasyritykseen, täytettävään työtehtävään ja asiakasyrityksen yrityskulttuuriin. On tärkeää, että yhteistyö suorahakukonsultin ja asiakasyrityksen on avointa, jotta suorahaku onnistuu ongelmitta. Rekrytoija ottaa suoraan yhteyttä sopiviin osaajiin tiedustellen heidän kiinnostustaan avoimena olevasta työpaikasta. Tällä tavoin rekrytoija saa yhteyden perinteisten työnhakijoiden lisäksi myös passiivisiin työnhakijoihin, jotka eivät siis aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, mutta ovat kumminkin avoimia työpaikanvaihdokselle, mikäli sopiva tilaisuus osuu kohdalle.

Rekrytoija haastattelee useita kandidaatteja, jonka jälkeen hän valitsee parhaimmat ja sopivimmat vaihtoehdot. Nämä ehdokkaat hän esittelee asiakasyritykselle ja asiakasyritys haastattelee ehdokkaat vielä itse, jonka jälkeen asiakasyritys tekee valintansa. Valinnan jälkeen rekrytoija/suorahakukonsultti kerää rekrytointipalkkionsa onnistuneesta rekrytoinnista.

 

Kuinka voin tulla löydetyksi suorahaulla?

Mikäli haluat, että sinuun oltaisiin yhteydessä suorahaun merkeissä, niin sinun kannattaa tehdä profiileistasi mahdollisimman kattavia ja mielenkiintoisia. LinkedIn-profiilistasi saat paremman lukemalle kirjoituksemme ”LinkedIn & Työnhaku – 7 Vinkkiä, jotka tekevät LinkedIn-profiilistasi paremman” ja hyödyntämällä kerrottuja vinkkejä sekä ohjeistuksia liittyen profiiliisi ja sen sisältöön.

Oli sitten perinteinen tai passiivinen työnhakija, niin tärkeintä löydetyksi tulemisessa on oma näkyvyys sosiaalisen median kanavissa ja muissa kanavissa. Sinua ei voi löytää, jos et ole mitenkään näkyvillä. Rekrytoijat hyödyntävät nykyään juuri sosiaalisen median kanavia löytääkseen potentiaalisia ehdokkaita avoimiin työpaikkoihin. Varmista, että tietosi ja osaamisesi ovat ajan tasalla käyttämissäsi sosiaalisen median kanavissa, niin parannat mahdollisuuksiasi suorahaun suhteen. Muista myös käyttää avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Avainsanojen lisäksi on tärkeää käyttää ”Hashtageja” julkaisuissasi, jotta julkaisusi huomataan tietyissä ryhmissä.

 

Suorahaun sanastoa

 

Asiantuntijarekrytointi: Tarkoittaa asiantuntijatason osaajien rekrytoimista.

Ehdokas: Sopiva työnhakija, jota voidaan ehdottaa asiakkaalle, koska hän täyttää asiakasyrityksen kriteerit ja on sopiva asiakasyritykseen.

Headhunting: Suorahaun synonyymi. Suorahakukonsultteja voidaan kutsua ”headhuntereiksi”

Kohdistettu suorahaku: Suorahakua voidaan kohdistaa tiettyihin yrityksiin tai henkilöihin, jos asiakkaalla on selkeä näkemys haluamastaan.

LinkedIn: Rekrytointiin ja työelämään keskittynyt verkkoyhteisöpalvelu, joka on erityisen tärkeä kanava verkostoitumiseen.

Passiivinen työnhakija: Työnhakijoita, jotka eivät aktiivisesti hae uutta työpaikkaa, mutta oikean tilaisuuden osuessa kohdallensa ovat kiinnostuneita.

 

Mikäli yrityksessäsi on tarvetta suorahaulle, niin ole yhteydessä meihin! Me hoidamme suorahakuprosessin alusta loppuun asti laadukkaasti, luottamuksellisesti ja onnistuneesti. Tutustu palveluumme ja ota yhteyttä myyntiimme! Annamme myös palvelutakuun!

 

Kirjoittaja: Sami Kyngäs, Aalto Henkilöstöpalvelut

Betonirakentamisen ammattilaisena meillä on kovat kriteerit työntekijöille. Haluamme taata laadun ja tehokkuuden.

Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhömme ja ammattilaisiin, jotka olemme löytäneet Aallon voimalla.

Jarmo Puoliväli, Tuotantojohtaja, BETSET-YHTIÖT